Blåregn är en riktigt starkväxande klättrare. Blommorna är blå, lila eller vita och bildar klasar som blir ca 15-20 centimeter långa. Blommorna har en doft som både fjärilar och bin gillar. Tyvärr är W. sinensis frostkänslig och klarar bara zon 1 (ev 2). Även i de sydligaste delarna av landet måste den vintertäckas för att inte frysa bort. Har man ett härdigt klimat kan det bli över 20 meter högt. Världens största kända Wisteria ligger i Sierra Madre, Kalifornien , och är större än ett tunnland (0,40 hektar ) i storlek och väger ca 250 ton. Fantastiskt!
Wisteria floribunda, japanskt blåregn, är lite mer härdig och klarar zon 3 till 4. Även den finns i färgerna vitt, blått och lila.
Sen finns det riktigt härdiga Wisteria macrostachya, kanadensiskt blåregn, som är ett nytt blåregn från Kentucky. Den tål temperaturer ner till - 40 grader. Blommorna är blå ('Blue Moon') eller vita ('Clara Mack') och blåregnet kan bli ca 5 m högt. Det kan tydligen remontera upp till 3 (!) gånger per år läste jag någonstans och är härdigt till zon 5. Dock ska man vara medveten om att blommorna på den här sorten inte blir lika spektakulära som W. sinensis.
När blomningen är över får blåregnet fröbaljor som blir ca 8 centimeter långa och innehåller ett stort antal giftiga, bruna, bönliknande frön. Giftet i fröna kallas wisterin och om man äter dem kan man bli illamående, få magsmärtor eller diarré. Wisterians blommor utvecklas i knopparna närmast fjolåretsskotten så skär tillbaka sidoskotten tidigt på våren för att få en vackrare blomning. Det tar minst fem år från lyckad frösådd till blomning.
Wisteria sinensis kom från Kina till Europa och Nordamerika i början av 1800-talet. Växten är lättskött och kan bli mer än 50 år gammalt.
Fullständig lycka vore att få mina frön att växa upp till ett frodigt blommande blåregn ... säg ... om en sisådär 5-6 år ... ;)
Kramar!
Wisteria sinensis kom från Kina till Europa och Nordamerika i början av 1800-talet. Växten är lättskött och kan bli mer än 50 år gammalt.
Fullständig lycka vore att få mina frön att växa upp till ett frodigt blommande blåregn ... säg ... om en sisådär 5-6 år ... ;)
Kramar!








